We beschouwen het als onze taak elke leerling zo goed mogelijk te begeleiden tijdens zijn schoolloopbaan. We bieden dan ook een uitgebreide basiszorg aan.
Onze school creëert een veilige omgeving. Onze leerlingen voelen zich hierdoor snel thuis.
Onze school focust op het leren en studeren van leerlingen.
Onze school focust op het welbevinden van leerlingen.
Onze school versterkt de talenten van haar leerlingen
Sommige leerlingen hebben het niet makkelijk met lezen en spellen. Daarom nemen we op gebied van taal maatregelen die alle leerlingen ten goede komen, bijvoorbeeld:
Omdat ‘goed kunnen LEZEN ‘ heel nauw samenhangt met ‘goed kunnen LEREN’, willen we daaraan iets doen: het VTI wil zijn leerlingen naar een hoger leesniveau tillen.
Alle leerlingen van het eerste leerjaar A leggen een screeningstest af voor spelling en voor begrijpend lezen.
Wie bij een eerste test uitvalt, kan extra remediëringsoefeningen maken tijdens de loop van het schooljaar. Dat gebeurt in de Muiswerkklas (“de gezelligste klas van de school”).
Leerlingen die instappen in 1B krijgen deze extra begeleiding tijdens de lesuren.
Wanneer de zorgbrede aanpak in de klas niet volstaat, wanneer de leerkracht een zorgvraag heeft, wanneer een leerling zeer specifieke hulp nodig heeft, … verhogen we de zorg. Dit doen we steeds in overleg met ouders en leerling.
Er wordt een zorgplan opgesteld.
Voor sommige leerlingen kan een expertise van externe partners een extra hulp zijn. Deze extra hulp wordt ingeschakeld wanneer de brede basiszorg en de verhoogde zorg niet voldoen. In deze uitgebreide zorg wordt steeds het CLB mee ingeschakeld.